current
issue
2/2013

Problematyka stresu w �rodowisku studenckim na podstawie bada�

© Borgis - Medycyna Rodzinna 2, p. 36-43
*Renata Grzywacz
Problematyka stresu w �rodowisku studenckim na podstawie bada�
Overview of the stress in the student group on the basis of own research
Zak�ad Spo�eczno-Ekonomicznych Funkcji Turystyki i Rekreacji, Uniwersytet Rzeszowski
Kierownik Zak�adu: dr Anna Nizio�
Summary
Human being in everyday life experiences the situation under pressure almost every day. In article tere is indicated the concept of stress.
The concept of stress is known to everyone and commonly associated within the meaning of the negative results from overloading caused by difficult situations, conflict, sadness, disease, difficult experience, but also the influence of physics, for example. noise. Stress is the combination of related processes in the body and nervous system, forming the general reactions of human on unusual, difficult, distorting, threatening, unpleasant or harmful factors - called stresors.
Analysis of the carried out studies show many relevant issues and among others: ways and methods of dealing with stress, and diseases, which are caused by long lasting stress.
Key words: stress, the source of stress, disease
WST�P
Odleg�e w czasie badania psychologiczne opisywa�y stres jako sytuacj� zewn�trzn� (bod�cow�) wywo�uj�c� okre�lone stany emocjonalne. Przyk�adem mog� by� badania z lat 50. Basowitza i innych nad skoczkami spadochronowymi, w kt�rych stres charakteryzowany by� jako „klasa bod�c�w, kt�ra posiada du�e prawdopodobie�stwo wywo�ania l�ku u wi�kszo�ci ludzi” (2). Wad� traktowania stresu jako bod�ca jest niedocenianie subiektywnych element�w w percepcji bod�c�w, zalet� za� wyra�ne umiejscowienie bada� nad stresem w �wiecie zewn�trznym. To podej�cie usprawiedliwia fakt, �e jakkolwiek ludzie rozumiej� zdarzenia, to jednak pewne ich rodzaje (np. �mier� bliskich, wojny) maj� podobne znaczenie dla bardzo r�nych ludzi, bez wzgl�du na ich wiek, p�e� czy wykszta�cenie.
Rozumienie stresu jako reakcji si�ga samych pocz�tk�w wsp�czesnej koncepcji tego poj�cia. Hans Selye, wprowadzaj�c je do fizjologii, okre�li� stres jako „niespecyficzn� reakcj� organizmu na wszelkie niedomagania”(3). Definicja ta by�a wielokrotnie krytykowana, g��wnie za przymiotnik „niespecyficzny”. P�niejsze badania wykaza�y jednak, �e reakcja stresowa jest w znacznym stopniu specyficzna, tzn. jej przebieg zale�y od charakteru dzia�aj�cego czynnika, a tak�e od cech indywidualnych organizmu. Samo jednak okre�lenie stresu jako reakcji przetrwa�o w wielu wsp�czesnych definicjach.
Klasycznym przedstawicielem podej�cia akcentuj�cego stres jako relacj� mi�dzy jednostk� i �rodowiskiem jest Lazarus. Zgodnie z jego definicj� „Stres psychologiczny jest szczeg�ln� relacj� mi�dzy osob� a �rodowiskiem, kt�r� osoba ocenia jako nadwyr�aj�c� jej zasoby i zagra�aj�c� jej dobrostanowi” (4). Warto te� zwr�ci� uwag� na inn� wa�n� w�a�ciwo�� tej definicji, a mianowicie traktowanie stresu jako zjawiska ca�kowicie subiektywnego: mo�na o nim m�wi� tylko w�wczas, gdy jednostka sama oceni sw� relacj� ze �rodowiskiem jako zagra�aj�c�. Taki punkt widzenia jest przyjmowany nie przez wszystkich badaczy. Niekt�rzy uwa�aj�, �e o stresie mo�na m�wi� zar�wno wtedy, gdy wyst�puje obiektywna rozbie�no�� mi�dzy wymaganiami otoczenia i mo�liwo�ciami jednostki, jak i wtedy, gdy rozbie�no�� ta dostrzegana jest przez jednostk�. Taki pogl�d wyznaj�: Hobfoll (5), Strelau (6) i inni. Jak wynika z powy�szego wyliczania warunk�w uznawanych za stresowe, r�ni� si� one znacznie od siebie zar�wno pod wzgl�dem �r�de� i jako�ci stresor�w, jak te� skutk�w, kt�re mog� wywo�a�.
Czynniki wywo�uj�ce stresy – zwane w terminologii naukowej stresorami – s� rozmaite, lecz wszystkie powoduj� t� sam�, w swej istocie, biologiczn� reakcj� stresow�. Istotne jest to, jakie warunki mog� by� uznane za stresowe i jaka jest ich og�lna charakterystyka. Zazwyczaj m�wi si� o takich sytuacjach, kt�re w swojej strukturze zawieraj� szczeg�lne czynniki sensoryczne (np. widok ofiar wypadku) albo stanowi� powa�ne obci��enie (np. ekstremalne bod�ce termiczne, d�wi�kowe, albo odwrotnie – niedostatek stymulacji czy izolacja). W literaturze psychologicznej spotka� mo�na opis wielu bardzo zr�nicowanych warunk�w, traktowanych jako stresowe. I tak mo�e to by�: sytuacja wymagaj�ca szybkiego przetworzenia informacji o okre�lonej obj�to�ci i z�o�ono�ci przekraczaj�cej mo�liwo�ci intelektualne cz�owieka, stanowi�ca dla niego przeci��enie; oddzia�ywanie szkodliwych oznak z otaczaj�cego �rodowiska; zaburzenia funkcji fizjologicznych (np. jako rezultat choroby, u�ywania narkotyk�w, bezsenno�ci itp.); izolacja i pozbawienie wolno�ci; frustracja; nacisk grupy i ostracyzm przejawiany w stosunku do cz�owieka (7). �r�d�ami stresu mog� by� tak�e sytuacje nowo�ci, podejmowanie decyzji (zw�aszcza ryzykownych) oraz rozwi�zywanie problem�w, a tak�e sytuacja braku kontroli nad wydarzeniami. Jeszcze innym �r�d�em stresu mog� by� rozmaite wydarzenia �yciowe. „Ameryka�ski psycholog Thomas H. Holmes stworzy� skal� okre�laj�c� wielko�� stresu w jednostkach zmian �yciowych (ang. LCU – life change units)” (8).
Lazarus podaje kilka sposob�w radzenia sobie ludzi ze stresem. Ka�dy z tych sposob�w mo�e s�u�y� zar�wno rozwi�zywaniu trudno�ci, jak i opanowaniu emocji, a podj�te dzia�ania mog� by� skierowane zar�wno na otoczenie, jak i na siebie. Jedn� z tych metod jest poszukiwanie informacji. Innym sposobem radzenia sobie w sytuacjach stresowych jest podejmowanie bezpo�rednich dzia�a�, czyli r�nych czynno�ci s�u��cych zmianie tej sytuacji. Z grupy bezpo�rednich dzia�a� „s�u��cych opanowaniu stresu wy��czone zosta�y procesy poznawcze, gdy� zdaniem Lazarusa tworz� one odr�bn� grup� tzw. wewn�trzpsychicznych metod zaradczych” (4).
Wszystkie te metody maj� znaczenie przede wszystkim uspokajaj�ce, gdy� redukuj�c przykre emocje, poprawiaj� samopoczucie, nie zmieniaj� jednak obiektywnej zale�no�ci cz�owiek – �rodowisko.
Jest wiele psychologicznych sposob�w post�powania wykorzystywanych przez ludzi dla opanowania stresu w r�nych sytuacjach. Maj� one niejednakow� skuteczno��, co zale�y nie tylko od samej sytuacji, w kt�rej s� wytwarzane i stosowane, ale tak�e od cech jednostki, np. wiedzy, inteligencji, �yciowego do�wiadczenia, itp. oraz czasu, jaki jest do dyspozycji. Jest rzecz� naturaln�, normaln�, �e cz�owiek unika sytuacji trudnych, stresotw�rczych. Stara si� nie dopu�ci� do ich powstania albo, je�li ju� zaistnia�y, pr�buje si� z nich wycofa�, uciec. Osoby nie�mia�e konsekwentnie odmawiaj� udzia�u w spotkaniach towarzyskich lub pod jakimkolwiek pretekstem usi�uj� z nich wyj��. Je�li nie jest to mo�liwe, np. „ze wzgl�du na obaw� przed o�mieszeniem lub skompromitowaniem si� we w�asnych lub innych oczach, to mimo prze�ywania silnego strachu i typowej dla tych emocji reakcji ucieczki – pozostaj�. Z takich w�a�nie powod�w rzadko kiedy pacjenci uciekaj� z fotela dentystycznego. Typowo ludzkim zachowaniem jest odk�adanie, odsuwanie w czasie tego, co mo�e stanowi� �r�d�o potencjalnego stresu: egzaminu, wa�nego spotkania, rozmowy” (9).
Innymi metodami opanowania, kontroli stresu jest nabywanie do�wiadczenia i wprawy w wykonywaniu zada�, co po�rednio zmniejsza jego trudno��, stopniowe „oswajanie si�” z zadaniem, zwi�kszanie w�asnych kompetencji, poszukiwanie informacji o zdarzeniu lub sytuacji, np. o przebiegu egzaminu, o osobie, z kt�r� mamy si� spotka� itp. Czasami ludzie pr�buj� przewidywa� zdarzenia i usi�uj� je prze�y� emocjonalnie znacznie wcze�niej, ni� maj� one miejsce w rzeczywisto�ci.
Organizacja i analiza bada� w�asnych
Organizacja bada� – okre�lenie terenu i badanej zbiorowo�ci
Stres dotyczy ka�dego cz�owieka i jego �ycia codziennego. Do przeprowadzonego badania wybrano Wy�sz� Szko�� Informatyki i Zarz�dzania z siedzib� w Rzeszowie. Na uczelni tej kszta�ci si� ponad 10 000 student�w w r�nym wieku i z r�nych cz�ci Polski, a tak�e �wiata.
Populacja badana to zbiorowo��, kt�rej wszystkie elementy maj� wsp�lne cechy i o kt�rej badacz chce uzyska� okre�lone informacje w celu rozwi�zania za�o�onego problemu. Badanie skierowano do 60 student�w, wybranych losowo, w przedziale wiekowym od 22 do 42 lat, zamieszkuj�cych wojew�dztwo podkarpackie – zar�wno wsie, jak i miasta.
Cel, problemy i hipotezy badawcze
Celem przeprowadzonego badania by�o zebranie informacji na temat funkcjonowania student�w pod wp�ywem stresu w �yciu codziennym.
Problem badawczy zosta� okre�lony w nast�puj�cy spos�b: „Jakie jest nat�enie poziomu stresu, co jest przyczyn� stres�w w�r�d student�w oraz w jaki spos�b studenci radz� sobie w sytuacjach stresuj�cych?”. Na tak postawione pytania mo�na hipotetycznie odpowiedzie�, �e stres w�r�d uczestnik�w badania charakteryzuje do�� wysokie nat�enie, jego przyczyn� s� g��wnie problemy w pracy, a metod� radzenia sobie ze stresem jest si�ganie po u�ywki.
Metody, techniki, narz�dzia badawcze
Poj�cie metody bada� jest szeroko opisywane w literaturze przedmiotu, istnieje wiele definicji. �obocki uwa�a, �e „Rozumiane w ten spos�b metody s� z regu�y pewnym og�lnym systemem regu� dotycz�cych organizowania okre�lonej dzia�alno�ci badawczej, tj. szeregu operacji poznawczych i praktycznych, kolejno�ci ich zastosowania, jak r�wnie� specjalnych �rodk�w i dzia�a� skierowanych z g�ry na za�o�ony cel badawczy” (10).
Kami�ski z kolei twierdzi, �e „Istnieje tendencja do podejmowania metody bada� jako zespo�u teoretycznie uzasadnionych zabieg�w koncepcyjnych i instrumentalnych obejmuj�cych najog�lniej ca�o�� post�powania badacza, zmierzaj�cego do rozwi�zania okre�lonego problemu naukowego” (11).
Nowak wnioskuje, �e „Przez metod� naukow� rozumiemy tu okre�lony, powtarzalny spos�b rozwi�zywania problemu. (...) Metoda bada� empirycznych to tyle, co okre�lony, powtarzalny spos�b uzyskiwania pewnego typu informacji o rzeczywisto�ci, niezb�dnych dla rozwi�zywania okre�lonego typu problemu badawczego, szukanie odpowiedzi na pytanie okre�lonego rodzaju przez szeroko pojmowan� obserwacj� rzeczywisto�ci” (12).
W nawi�zaniu do powy�szych definicji wyr�nia si� wiele klasyfikacji metod bada� socjologicznych, mi�dzy innymi:
– obserwacja,
– eksperyment pedagogiczny,
– testy osi�gni�� szkolnych,
– techniki socjometryczne,
– analiza dokument�w,
– skale ocen,
– ankiety i kwestionariusze,
– rozmowa i wywiad.
Na podstawie wiedzy zawartej w literaturze przedmiotu podj�to decyzj� o wykorzystaniu ankiety, jako techniki odpowiedniej do zbadania poziomu stresu w�r�d student�w. Ankieta r�ni si� od wywiadu sposobem kontaktu z respondentami. W przypadku ankiety kontakt ten jest po�redni, wywiad natomiast wymaga bezpo�redniego spotkania z badan� grup�. Ankieta umo�liwia zadanie studentom pyta� dotycz�cych takich informacji, kt�re nie s� uj�te w dokumentach, aktach. Z racji swojej anonimowo�ci ankieta daje wi�ksze szanse na uzyskanie szczerych odpowiedzi. Kwestionariusz jest narz�dziem, za pomoc� kt�rego przeprowadzana jest ankieta. Jest to lista pyta� skierowanych do wybranych os�b w celu zdobycia okre�lonych informacji. Kwestionariusz ankietowy, kt�rym pos�u�ono si� w artykule sk�ada si� z 22 pyta� dotycz�cych m.in. stresu w �yciu codziennym, zawodowym i studenckim.
Analiza bada� w�asnych – wnioski
Badania ankietowe przeprowadzono w�r�d 60 student�w Wy�szej Szko�y Informatyki i Zarz�dzania w Rzeszowie. Uczestnicy badania odpowiadali na 22 pytania ankiety dotycz�ce stresu w �yciu codziennym. Pytania mia�y charakter otwarty i zamkni�ty, gdzie do wyboru by�y mo�liwe maksymalnie dwie odpowiedzi.
Pierwsze pytanie brzmia�o: „Co rozumie Pan/Pani pod poj�ciem stres?”. Mia�o ono charakter otwarty. Wyniki przedstawia wykres 1.
Wykres 1. Interpretacja poj�cia „stres”.
�r�d�o: oprac. w�.
Analizuj�c odpowiedzi ankietowanych, mo�na powiedzie�, �e wi�kszo�� badanych nie potrafi lub ci�ko im powiedzie�, czym jest stres – 20 odpowiedzi (33%). Dla 10 os�b stres jest dyskomfortem psychicznym, dla 14 stres wi��e si� ze z�ym samopoczuciem.
Drugie pytanie dotyczy�o cz�stotliwo�ci znajdowania si� w sytuacjach stresowych. Ankietowani mieli do wyboru nast�puj�ce odpowiedzi:
1. kilka razy w ci�gu dnia
2. raz dziennie
3. raz na trzy dni
4. raz w tygodniu
5. raz na dwa tygodnie
6. raz na miesi�c
7. rzadko
8. w og�le
9. inne (jakie?).
Z odpowiedzi wynika, �e 26 os�b znajduje si� kilka razy dziennie w sytuacjach stresowych, 14 do�wiadcza stresu raz dziennie, 8 ankietowanych raz w tygodniu, raz na dwa tygodnie w stresie znajduje si� 4 student�w, rzadko lub raz w miesi�cu 6 os�b, a w og�le nie stresuj� si� 2 osoby. Analizuj�c powy�sze dane mo�na stwierdzi�, �e wi�kszo�� ankietowanych do�wiadcza bardzo cz�sto sytuacji stresowych. Jest to niepokoj�cy wynik.
Trzecie pytanie brzmia�o: „Najcz�stszym �r�d�em stresu u Pana/Pani jest?”. Uczestnicy badania mieli do wyboru 9 odpowiedzi, z kt�rych mogli zaznaczy� dwa najcz�stsze �r�d�a stresu. Wyniki przedstawia wykres 2.
Wykres 2. Najcz�stsze �r�d�a stresu.
�r�d�o: oprac. w�.
Najcz�stszym �r�d�em stresu w�r�d ankietowany okaza�o si� �ycie rodzinne – wskaza�o na nie 58% badanych, na drugim miejscu znajduje si� praca – 56% os�b uwa�a prac� za g��wne �r�d�o swojego stresu. Trzecie miejsce zaj�y studia i sytuacja finansowa – po 15 odpowiedzi. Najrzadszym �r�d�em wywo�uj�cym stres w�r�d ankietowanych okaza�a si� polityka i praca zawodowa koliduj�ca z obowi�zkami studenta.
Kolejne pytanie w ankiecie dotyczy�o odczuwania stresu w pracy. Wyniki prezentuje wykres 3.
Wykres 3. Poziom odczucia stresu w pracy.
�r�d�o: oprac. w�.
Z wykresu mo�na odczyta�, i� 37 badanych odczuwa stres w pracy, natomiast 23 os�by nie. W�r�d 37 os�b odczuwaj�cych stres w pracy jest 18 m�czyzn i 19 kobiet. Wynika z tego, �e praca jest �r�d�em stresu zar�wno dla kobiet, jak i m�czyzn. Dla 11 kobiet praca nie jest stresuj�ca, podobna liczba m�czyzn (12) jest tego samego zdania. Pytanie to potwierdza wyniki poprzedniego pytania, w kt�rym wi�kszo�� ankietowanych wskaza�a prac� jako g��wne �r�d�o swojego stresu.
Kolejne pytanie mia�o na celu uszczeg�owienie przyczyn �r�de� stresu w pracy. Ankietowani mieli do wyboru 12 odpowiedzi, z kt�rych nale�a�o wybra� dwie najcz�ciej wyst�puj�ce. Wyniki przedstawia tabela 1.
Tabela 1. Sytuacje stresowe w pracy.
Sytuacje stresoweLiczba odpowiedzi
dotrzymywanie termin�w1
przepracowanie9
poczucie bycia niedocenionym, niedowarto�ciowanym4
praca poza zaplanowanymi godzinami4
przejmowanie obowi�zk�w za innych pracownik�w1
brak kontroli nad swoim dniem pracy2
za du�a ilo�� zada� do zrealizowania w zbyt kr�tkim czasie6
podej�cie kierownictwa8
wynagrodzenie11
niesprzyjaj�ca atmosfera w pracy6
rodzaj wykonywanej pracy2
inne (jakie?)22
�r�d�o: oprac. w�.
Z zebranych danych wynika, �e g��wnym �r�d�em stresu w pracy dla ankietowanych jest ich wynagrodzenie – odpowied� ta zosta�a wybrana 11 razy. Na drugim miejscu uplasowa�o si� przepracowanie, na trzecim podej�cie do kierownictwa. Najmniej istotnym �r�d�em jest dla badanych dotrzymywanie termin�w oraz przejmowanie obowi�zk�w za innych pracownik�w.
Kolejne pytanie dotyczy�o odczuwania stresu na studiach. Wyniki prezentuje wykres 4.
Wykres 4. Poziom odczuwania stresu na studiach.
�r�d�o: oprac. w�.
Na pytanie o odczuwanie stresu na studiach 25 os�b odpowiedzia�o twierdz�co, co stanowi 42% badanych. Dla 35 ankietowanych studia nie s� stresuj�ce. W�r�d pozytywnych odpowiedzi studia s� stresuj�ce dla 13 m�czyzn i 12 kobiet. Dla 18 studentek i 17 student�w studia nie s� �r�d�em stresu.
Pytanie si�dme dotyczy�o g��wnych �r�de� stresu na studiach. Do wyboru ankietowani mieli 10 odpowiedzi. Dane zebrane zosta�y w tabeli 2.
Tabela 2. �r�d�a stresu na studiach.
�r�d�o stresuIlo�� odpowiedzi
egzaminy lub zaliczenia pisemne0
egzaminy lub zaliczenia ustne7
zaj�cia �wiczeniowe6
wyg�aszanie referat�w3
zbyt du�a liczba zaj��0
zbyt du�e wymagania0
bezpo�redni kontakt z wyk�adowc�0
wyst�pienia przed grup�0
sesja egzaminacyjna9
inne 35
�r�d�o: oprac. w�.
Wynika z niej, �e g��wnym �r�d�em stresu dla student�w bior�cych udzia� w badaniu ankietowym jest sesja egzaminacyjna oraz egzaminy lub zaliczenia ustne. 35 os�b zaznaczy�o odpowied� inne, gdy� studia nie wywo�uj� u nich stresu.
Pytania �sme i dziewi�te by�y pytaniami otwartymi. Analizuj�c odpowiedzi ankietowanych stwierdzono, �e 10 os�b odczuwa�o stres zar�wno w pracy, jak i na studiach. Dla wi�kszo�ci z tych os�b (8 odpowiedzi) stres w pracy jest gorszy i bardziej odczuwalny. Pozosta�e dwie osoby stwierdzi�y, �e jednak na stres na studiach reaguj� gorzej. Na pytanie „Czy stres mo�e motywowa� do pracy lub do nauki?” 35 ankietowanych odpowiedzia�o, �e tak, uzasadniaj�c, �e napi�cie wywo�ane przez stres wp�ywa mobilizuj�co na organizm i pozwala na korzystniejsze funkcjonowanie. 25 badanych uwa�a, i� stres nie jest motywuj�cy, gdy� powoduje rozdra�nienie i z�e samopoczucie, kt�re przeszkadzaj� w sprawnym dzia�aniu, zar�wno w pracy jak i na studiach.
Kolejne pytanie dotyczy�o najcz�stszych reakcji na stres. Do wyboru by�y trzy spo�r�d 13 odpowiedzi. Wyniki prezentuje wykres 5.
Wykres 5. Najcz�stsze reakcje na stres.
�r�d�o: oprac. w�.
Dla ankietowanych najcz�stsz� reakcj� na stres s� b�le brzucha, b�le g�owy oraz z�o��. Bardzo cz�st� reakcj� jest dr�enie r�k, n�g – odpowied� t� wybrano 24 razy. Najrzadsz� reakcj� by�y trudno�ci w oddychaniu. Analizuj�c wyniki autor zauwa�y�, �e reakcje na stres powoduj� g��wnie fizyczne dolegliwo�ci. Psychiczny dyskomfort zwi�zany z pojawieniem si� stresu i wywo�uj�cy smutek, z�o�� lub og�lny niepok�j odczuwa�a mniejsza liczba badanych.
Pytanie 11 brzmia�o: „Czy kiedykolwiek stres by� przyczyn� innych problem�w ni� problemy zdrowotne u Pana/Pani?”. Odpowiedzi przedstawia�y si� nast�puj�co:
– 12 badanych odpowiedzia�o „Tak”,
– 48 ankietowanych „Nie”.
Mo�na zatem stwierdzi�, �e stres w�r�d badanych student�w powoduje g��wnie dolegliwo�ci zdrowotne i nie stwarza poza nimi innych problem�w.
Nast�pne pytanie odnosi�o si� do tego, czy ankietowani z powodu stresu brali �rodki farmakologiczne i je�li tak, to jakie. 12 os�b stwierdzi�o, �e u�ywa�o �rodk�w farmakologicznych. By�y to g��wnie leki uspokajaj�ce i herbatki zio�owe. 48 uczestnik�w badania nie stosowa�o �adnych �rodk�w zmniejszaj�cych lub likwiduj�cych stres.
Pytane 16 brzmia�o: „Czy z powodu stresu by�/a Pan/Pani u lekarza?”. Odpowied� twierdz�c� da�o tylko 6 os�b. 54 ankietowanych nie kontaktowa�o si� z lekarzem w zwi�zku z prze�ywanym stresem i wynikaj�cymi z tego problemami. �wiadczy� to mo�e o bagatelizowaniu przez student�w trudno�ci, dolegliwo�ci, kt�re powoduje stres lub o braku zaufania do lekarzy. Mo�e r�wnie� oznacza� niewiedz� na temat skutk�w d�ugotrwa�ego stresu.
Kontynuacj� poprzedniego pytania by�o udzielenie odpowiedzi dotycz�cej kwestii specjalizacji lekarza, u kt�rego pomocy szukali ankietowani. W�r�d 6 os�b, kt�re przyzna�y si� do korzystania z porad specjalisty, 4 odpowiedzia�y, �e by� to psycholog, a dwie, �e by� to lekarz pierwszego kontaktu.
Wykres 6 przedstawia wyniki dotycz�ce kolejnego pytania: „Prosz� napisa� jakie skutki Pana/Pani zdaniem mo�e powodowa� d�ugotrwa�y stres”.
Wykres 6. Skutki d�ugotrwa�ego stresu wed�ug ankietowanych.
�r�d�o: oprac. w�.
Z prezentowanych danych wynika, �e wi�kszo�� ankietowanych (20%) s�dzi, �e d�ugotrwa�y stres powoduje �ycie w ci�g�ym napi�ciu. Na drugim miejscu znajduj� si� choroby serca i brak pewno�ci siebie – 10 odpowiedzi. Co dziesi�ta osoba nie mia�a zdania na ten temat.
Ostatnie pytanie dotycz�ce stresu w �yciu codziennym dotyczy�o metod radzenia sobie w sytuacjach stresowych. Ankietowani mieli do wyboru 11 odpowiedzi, z kt�rych mogli wybra� maksymalnie 2. Wyniki pokazuje wykres 7.
Wykres 7. Sposoby radzenia sobie ze stresem.
�r�d�o: oprac. w�.
Z odpowiedzi ankietowanych wynika, �e g��wnym sposobem radzenia sobie ze stresem jest s�uchanie muzyki – odpowied� t� zaznaczy�o 60% bior�cych udzia� w badaniu. Inn� cz�st� metod� jest si�ganie po papierosy – 22 odpowiedzi. Najrzadszym sposobem radzenia sobie jest objadanie si� i branie lekarstw.
Pozosta�e pi�� pyta� ankiety charakteryzowa�o badan� grup� student�w. Dotyczy�y one p�ci, wieku, miejsca zamieszkania, stanu cywilnego oraz rodzaju wykonywanej pracy. Zebrane dane przedstawiaj� poni�sze wykresy.
Z wykresu 8 wynika, �e w ankiecie wzi�o udzia� 30 kobiet i 30 m�czyzn. Najwi�ksz� liczb� badanych stanowili studenci w przedziale wiekowym od 23 do 25 lat (wykres 9). Ponad po�owa ankietowanych zamieszkuje miasta powy�ej 10 000 mieszka�c�w (wykres 10) i jest w zwi�zku ma��e�skim (wykres 11). Siedemna�cie os�b wykonuje prac� fizyczn�, a 43 umys�ow� (wykres 12).
Wykres 8. P�e� ankietowanych.
�r�d�o: oprac. w�.
Wykres 9. Wiek ankietowanych.
�r�d�o: oprac. w�.
Wykres 10. Miejsce zamieszkania.
�r�d�o: oprac. w�.
Wykres 11. Stan cywilny.
�r�d�o: oprac. w�.
Wykres 12. Rodzaj wykonywanej pracy.
�r�d�o: oprac. w�.
Podsumowuj�c wyniki przeprowadzonej ankiety, mo�na stwierdzi�, i� problemem istotnym jest do�� wysokie nat�enie stresu w�r�d badanych, kt�rzy codziennie do�wiadczaj� sytuacji stresowych. G��wnym �r�d�em stresu dla ankietowanych os�b by�o �ycie rodzinne i praca zawodowa. Problemy, kt�re by�y skutkiem stresu oraz samo pozostawanie w stresie powoduj� liczne choroby i z�e samopoczucie badanych. Nie si�gaj� oni jednak po porad� lekarzy specjalist�w i nie bior� �rodk�w farmakologicznych. G��wn� metod� walki ze stresem jest s�uchanie muzyki i si�ganie po papierosy. Du�� liczb� ankietowanych stanowi� osoby, kt�re o swoich problemach rozmawiaj� z bliskimi. Najtrudniejszym zadaniem dla student�w okaza�o si� podanie definicji stresu. Wi�kszo�� z badanych cho� nie potrafi�a powiedzie� dok�adnie, czym jest stres, zdawa�a sobie spraw�, jakie skutki on powoduje i jak mo�na sobie z nim radzi�.
Podsumowanie
�ycie wsp�czesnego cz�owieka jest pe�ne po�piechu i zmian, wyzwa� i zagro�e�. �eby normalnie funkcjonowa�, ka�dy musi przyswoi�, przetworzy� i zrozumie� tysi�ce informacji. Warunki �ycia mobilizuj� cz�owieka do nieustannej aktywno�ci, codziennie bowiem otrzymuje on olbrzymi� dawk� stresu. Ludzie s� zmuszeni �y� ze stresem, warto wi�c wiedzie� o tym zjawisku jak najwi�cej, by umie� radzi� sobie w trudnych sytuacjach i korzysta� z tego, co w stresie pozytywne. Niemal ka�dy dzie� przynosi nowe wyzwania i problemy do rozstrzygni�cia. Pocz�wszy od �ycia rodzinnego, poprzez drog� edukacji, a� do pracy zawodowej cz�owiek musi umie� funkcjonowa� w stresie, czerpa� z niego korzy�ci oraz pokonywa� jego z�e strony. Kr�tkotrwa�y stres potrafi by� mobilizuj�cy, sprzyja� dzia�aniu. Jednak pozostawanie przez d�ugi okres w warunkach stresowych nie jest korzystne dla zdrowia ani psychiki cz�owieka. Staje si� on apatyczny, nerwowy, nie potrafi si� skoncentrowa� i traci rado�� �ycia. Najgro�niejszym skutkiem s� jednak�e choroby. Pocz�tkowo niegro�ne b�le brzucha czy nudno�ci mog� zamieni� si� w chorob� �o��dka, ko�atanie serca w choroby serca i tym podobne. Niezwykle wa�ne jest by cz�owiek wiedzia� o stresie jak najwi�cej. By posiada� informacje, jak z nim walczy�, jakie metody skutecznie likwiduj� stres lub go zmniejszaj�, jakie skutki wywo�uje d�ugotrwa�y stres oraz do kogo si� zwr�ci� o pomoc.
Wyniki bada� potwierdzi�y to, �e wi�kszo�� os�b spotyka si� z sytuacjami stresowymi prawie ka�dego dnia. Niezale�nie czy s� to sytuacje zwi�zane z �yciem rodzinnym, prac� czy studiami. Problemem dla uczestnik�w by�o zdefiniowanie stresu. Wi�kszo�� z ankietowanych kojarzy�o stres z psychicznymi dolegliwo�ciami – z�ym samopoczuciem, k�opotami z koncentracj�, rozdra�nieniem. Tylko cz�� powi�za�o stres z dolegliwo�ciami fizycznymi: b�lami brzucha, g�owy, chorobami. Du�a liczba os�b badanych nie korzysta jednak z pomocy lekarzy lub �rodk�w farmakologicznych. Problemy rozwi�zuj� za pomoc� s�uchania muzyki, palenia papieros�w czy rozmow� z bliskimi. Wa�ne jest, by ka�da osoba wiedzia�a, �e opr�cz tych najcz�stszych metod zwalczania stresu, nie zawsze dobrych, s� r�wnie� inne, takie jak masa�e relaksacyjne, terapie grupowe czy �wiczenia fizyczne.
O stresie coraz cz�ciej mo�na us�ysze� w mediach, przeczyta� w prasie. Istotne jest, aby ka�dy cz�owiek wiedzia� gdzie szuka� informacji i jak z nich korzysta�.
Pi�miennictwo
1. Kocowski T: Stres. [W:] Pomyka�o W (red.): Encyklopedia pedagogiczna. Wyd. Fundacja Innowacyjna, Warszawa 1993; 742. 2. Reykowski J: Funkcjonowanie osobowo�ci w warunkach stresu psychologicznego. PWN, Warszawa 1966; 189. 3. Selye H: Stres okie�znany. Pa�stwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1978; 24. 4. Lazarus RS: Paradygmat stresu i radzenia sobie. Nowiny Psychologiczne 1986; 3-4: 2-39. 5. Hobfoll SE: Zachowanie zasob�w – nowa pr�ba konceptualizacji stresu. Nowiny Psychologiczne 1989; 5-6: 24-48. 6. Strelau J: Temperament a stres: Temperament jako czynnik moderuj�cy stresory, stan i skutki stresu oraz radzenie sobie ze stresem. [W:] Heszen-Niejodek I, Ratajczak Z (red.): Cz�owiek w sytuacji stresu. Wyd. Uniwersytetu �l�skiego, Katowice 1996. 7. Sieradzki A: Pokonaj stres. Wyd. ASTRUM, Warszawa 2005; 23-25. 8. Oniszczenko W: Stres to brzmi gro�nie. Wyd. �ak, Warszawa 1998. 9. Terelak JF: Psychologia stresu. Wyd. Branta, Warszawa 1995. 10. �obocki M: Metody bada� pedagogicznych. PWN, Warszawa 1978; 115. 11. Kami�ski A: Metoda, technika, procedura badawcza w pedagogice empirycznej. [W:] Wroczy�ski R, Pilch T (red.): Metodologia pedagogiki spo�ecznej. Wroc�aw-Warszawa-Krak�w-Gda�sk 1974; 65. 12. Nowak S: Metodologia bada� socjologicznych. PWN, Warszawa 1970; 237.

otrzymano/received: 2012-02-14
zaakceptowano/accepted: 2012-03-23

Adres/address:
*Renata Grzywacz
ul. Towarnickiego 3 (B3), 35-310 Rzesz�w
e-mail: lechowicz_r@poczta.onet.pl
Copyright © Borgis Medical Publisher Ltd. 2007-2011